Eindelijk is het zover... De temperaturen stijgen en motorrijders brengen hun machines weer tot leven na een welverdiende winterpauze. Bereid je goed voor op het seizoen, zodat je eerste kilometers plezier en opwinding brengen—en geen zorgen over pech of onverwachte complicaties.
Voordat je aan je eerste geplande rit begint, moet je motor grondig worden gecontroleerd en onderhouden na de winter. Besteed bijzondere aandacht aan de banden, remmen, ketting en transmissie, maar vooral aan de motor, accu en bedrijfsstoffen.
Hier zijn enkele tips om je motor na winterstalling voor te bereiden en het ontwaken zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Banden
Na enkele maanden stilstand kan de bandenspanning zijn afgenomen. Niet alle banden zijn volledig luchtdicht, dus in het voorjaar kun je een gedeeltelijk of volledig drukverlies constateren dat moet worden gecorrigeerd tot het door de fabrikant gespecificeerde niveau.
Ketting
Als je de ketting in de herfst goed hebt schoongemaakt, gespannen en gesmeerd, heeft die zorg zijn vruchten afgeworpen en hoef je er nu niet veel extra aandacht aan te besteden. Smeermiddelen voor wegmotoren drogen op en laten een beschermende laag achter die de ketting gedurende de winter betrouwbaar beschermt. Bij kettingen geldt: minder smeren is beter. Als de ketting in de herfst is gesmeerd, smeer deze dan niet opnieuw in het voorjaar, aangezien een dubbele laag smeermiddel contraproductief kan zijn.
Zorg ervoor dat de kettingspanning correct is. Elke motor heeft een specifieke aanbevolen kettingspeling, afhankelijk van de hoek van de achterbrug ten opzichte van de motor. Deze waarde staat meestal op een sticker aan de zijkant van de achterbrug, nabij de ketting. Zo niet, raadpleeg dan de handleiding van je motor voor richtlijnen.
Remmen
Langdurig parkeren heeft meestal geen grote negatieve invloed op de toestand van het remsysteem. Echter, de remschijven van sommige motoren kunnen roest ontwikkelen, vooral als de motor in de winter in een vochtige omgeving of slecht geventileerde garage is opgeslagen. Deze lichte roestlaag slijt meestal af bij de eerste keer remmen, waardoor de schijven weer glanzend worden. Als je perfectionistisch bent, kun je de schijven voorzichtig schuren met schuurpapier van korrel P1000 of hoger.
Controleer ook of beide remblokken gelijkmatig slijten. Als één blok aanzienlijk meer versleten is dan het andere, is het tijd om de remklauwen te onderhouden.
Controleer uiteraard het remvloeistofniveau in het reservoir—het moet tussen de minimum- en maximummarkeringen op het inspectievenster staan. Er mag niet te weinig of te veel vloeistof zijn. Remvloeistof zet uit bij verhitting tijdens gebruik, en als het reservoir te vol is, kunnen de remmen vanzelf beginnen aan te grijpen.
Motor
De motor is het hart van de motorfiets. Als de olie nog niet aan het einde van zijn service-interval is, maakt het niet uit of je deze in de herfst of in de lente vervangt. Zolang de olie tijdens gebruik niet overmatig is oververhit, blijft de toestand na de winter hetzelfde als ervoor. Het wordt alleen aanbevolen om de olie voor de winter te vervangen als deze het einde van zijn levenscyclus heeft bereikt (zoals gespecificeerd door de fabrikant) en de oxidatiestabiliteit en corrosieremmers zijn uitgeput.
Laatste controle
Installeer de accu (zorg ervoor dat je deze correct aansluit), start de motor en laat deze opwarmen tot bedrijfstemperatuur. Controleer alle verbindingen, slangen en afdichtingen op lekkages—er mag nergens bedrijfsstof ontsnappen. Als je motor een extra koelventilator heeft, zorg er dan voor dat deze wordt geactiveerd zodra de motor de vereiste temperatuur bereikt. Test de functionaliteit van alle lichten—de hoofdverlichting (inclusief grootlicht), achterlicht, remlicht en richtingaanwijzers, zorg ervoor dat de spiegels soepel kunnen worden afgesteld en niet los zitten. Het is ook een goed idee om geschikte beschermingsproducten te gebruiken voor gelakte, plastic, leren of synthetisch leren onderdelen, evenals voor metalen componenten—dit houdt je motor er langer beter uitziend.
En tot slot—wij wensen je een veilige reis en veel geweldige rijervaringen! Onthoud dat de wegen in het voorjaar nog niet volledig zijn opgewarmd, dus bieden de banden niet dezelfde grip als in de zomerhitte. Wees je er ook van bewust dat er nog resten van strooizout kunnen zijn, vooral in bochten. En het allerbelangrijkste—rijd met maximale voorzichtigheid en veiligheid, aangezien de meeste andere weggebruikers in de winter zijn ontwend aan het zien van motorrijders op de weg.
Gevonden 2 producten